Het kan voorkomen dat er blaasvorming ontstaat onder EPDM-dakbedekking. De blazen of luchtbellen ontstaan een paar uur na het aanbrengen van het EPDM en zijn niet alleen lelijk, maar ook nadelig voor je dak. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals installatie onder ongeschikte omstandigheden of onjuist lijmgebruik. In dit artikel bespreken we de gevolgen van blaasvorming onder EPDM-dakbedekking en hoe dit probleem voorkomen en opgelost kan worden.

Geen luchtbellen onder EPDM

De juiste voorbereiding voorkomt blaasvorming

EPDM correct is niet moeilijk, maar vraagt wel enige zorgvuldigheid. Lees daarom de meegeleverde instructies van jouw dak-op-maat pakket vooraf goed door. Zo weet je alvast welke handelingen je tegen gaat komen.

Ook is het absoluut noodzakelijk om een geschikte dag uit te kiezen om EPDM te verwerken. Kies je een dag die te koud en/of vochtig is? Dan zal je EPDM dakbedekking helaas niet lang goed blijven. Bij te koud weer kunnen de lijmen namelijk niet goed hechten. Bij te vochtig weer komt er vocht onder het EPDM wat er niet weer uit kan, dit zorgt er voor dat de lijm luchtbellen vormt. Een geschikte dag om EPDM aan te brengen, is warmer dan 5 graden, met een lage luchtvochtigheid (onder de 80%). Zoek de actuele weersomstandigheden op op Google voordat je besluit te starten. Een goede graadmeter is om een dag te kiezen, waarbij het de hele voorafgaande dag niet geregend heeft. 

Houd je aan de verwerkingsvoorschriften van EPDM en lijm

Wie EPDM wil gaan leggen, moet een beetje geduld hebben, op verschillende momenten moet even gewacht worden voor een optimaal resultaat. 

Rustmoment 1: Na het uitrollen van het EPDM op het dakvlak, moet het ongeveer een uur rusten. Zo kan het folie "ontspannen" in de uiteindelijke vorm. 

Rustmoment 2: De bodemlijm wordt gebruikt om het EPDMfolie aan het dakvlak te plakken en dient enkelzijdig (op het dakvlak) aangebracht te worden. Nadat het blik geopend is, moet het even uitdampen voor je kunt gaan rollen. Op een warme dag is de opentijd korter dan op een koude dag. De lijm is goed uitgedampt zodra je met het lijmrollertje door de lijm rolt en deze slierten geeft. De lijm mag echter niet te droog worden en er mag geen vlies ontstaan.

Rustmoment 3: Nadat het EPDM op het dakvlak is verlijmd, dienen de opstand en rand te worden verlijmd met contactlijm. Dit wordt tweezijdig aangebracht en moet droog zijn voordat het vastgeplakt wordt. Klinkt tegenstrijdig, maar je moet de lijm aan kunnen raken, zonder dat er lijm aan je vingers blijft plakken. Dan kunnen beide oppervlaktes tegen elkaar aan worden geplakt en goed aangedrukt met de roller. Wanneer je contactlijm niet lang genoeg laat drogen, ontstaan er naderhand gassen onder de EPDM die luchtbellen vormen enkele uren na het plaatsen.

Breng lijm niet te dik aan

Het is belangrijk (zeker bij de contactlijm) dat overal een gelijkmatig laagje lijm wordt aangebracht, maar overdrijf het niet! Wanneer lijm te dik aangebracht wordt kunnen er naderhand gassen en dampen ontstaan onder de EPDM gevangen zitten en blazen vormen. Dit kan gebeuren doordat de lijm door de dikte niet goed kunnen uitdampen voor het aanbrengen van het EPDM. 

Toch blaasvorming onder EPDM gekregen?

Heb je goed rekening gehouden met al het bovenstaande? En merk je toch nog blazen onder de EPMD op? Door de werking van de EPDM trekken kleine luchtbellen vanzelf weer weg. Dit proces kan echter wel een half jaar tot een jaar duren omdat het materiaal bijzonder dampdicht is. Dit staat slordig, maar kan bovendien zorgen dat je dak eerder lekkage geeft omdat de luchtbellen sneller lekgeprikt kunnen worden dan strak aangebracht EPDM. Daarom is het wel zaak om je dak zoveel mogelijk vrij van luchtbellen te krijgen.

Twijfel je over bepaalde zaken? Of heb je meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op!